Hallo, om dit netwerk te gebruiken, dien je JavaScript aan te zetten.

Controleer aub de instellingen van je browser, of neem contact op met je systeembeheerder.

Actie voeren schaadt economische belangen

Het lijkt goed om op te komen voor milieubelangen. Maar is dat ook altijd zo? Moet elke polder, boom of natuurgebied gered worden? Nederlanders moeten ergens wonen, bedrijventerreinen en vakantieparken zijn goed voor de economie. Door actie te voeren kan een bouwproject ernstig vertraagd worden. Is dat niet schadelijk voor de economie en vooruitgang van Nederland?

Over deze discussie

Gestart Nov 22 2007 door:

Redactie Landroof Redactie Landroof
Discussies bekijken »

Berichten in deze discussie

Harmen

Permanente link Reactie van Harmen Sep 11 2008

Ik ben inderdaad van mening dat alles (in Nederland) de komende 100 jaar blijft zoals het is, ons inovative landbouwsysteem kan voorlopig genoeg voedsel voor iedereen produceren en ik heb er vertrouwen op dat dit in de toekomst ook zo zal blijven. Met de laatste Primos prognoses die een dalende bevolking in ons land voorspellen wordt mijn standpunt alleen maar onderbouwd. Daarnaast kan ten minste 30% van onze huidige energie behoefte op duurzame wijze opgewekt worden en zal kernenergie dus "slechts" 70% van de behoefte hoeven voorzien. Als onze lieve overheid er dan ook nog eens voor zorgt dat er zuiniger met energie om wordt gegaan (spaarlampen ipv gloeilampen, kackel op 19 ipv 22 etc.) zullen we de eerst komende tijd wel goed zitten.

Het probleem van de manier van "doemdenken" die je nu eigenlijk gebruikt is dat je niet rekenening houdt met technologische ontwikkelingen. Enkele decenia geleden werd er immers ook voorspeld dat we met z'n allen de hongersnood zouden sterven. Maar de agrarische sector is er toch in geslaagd voldoende voedsel te blijven produceren. Ik ben er van overtuigd dat dit ook het geval zal zijn met onze energie voorziening.

en om te reageren op deze Wim Derks die je aanhaalt bedoel je misschien niet toevallig Wim Derksen of is dit een toevallige naamsovereenkomst?

Ten slotte moet ik toch mijn excuus maken, omdat toch wel duidelijk is geworden dat je wel degelijk na hebt gedacht over deze stof en dat alleen onze meningen botsen

Harmen
Hierop reageren
stichting oosthoek natuurlijk

Permanente link Reactie van stichting oosthoek natuurlijk Sep 12 2008

(Wim Derks 2006) In delen van Nederland, waaronder in Limburg, daalt de omvang van de bevolking nu al. Grote delen van Nederland volgen op korte termijn. Het arbeidsoverschot slaat binnenkort al om in een tekort. Wim Derks, onderzoeker aan de Universiteit Maastricht, beschrijft de gevolgen van deze bevolkingsdaling in zijn rapport ’Structurele bevolkingsdaling, een urgente nieuwe invalshoek voor beleidsmakers’. Dit rapport is opgesteld in opdracht van de secretarissen van de Raad voor Verkeer en Waterstaat en van de VROM-raad.

http://www.kei-centrum.nl/websites/kei/files/KEI2003/documentatie/D...

Less is more
'Zie krimp als een zegen en maak een einde aan dat geforceerde groeidenken', zegt Wim Derks. 'Zijn' Limburg heeft er al een begin mee gemaakt. Derks riep al in 1996 op krimp te gebruiken om een nieuwe manier van denken en beleid te ontwikkelen. 'We moeten af van het idee dat meer altijd beter is. Met minder mensen heb je minder economische groei nodig en kun je meer doen aan duurzaamheid. Overigens blijkt de stijging van de persoonlijke welvaart gewoon door te gaan, als gevolg van de stijging van de arbeidsproductiviteit. Het Centraal Planbureau heeft dat onlangs nog gezegd.'
Hierop reageren
Harmen

Permanente link Reactie van Harmen Sep 12 2008

bedankt, deze tekst heb ik kort geleden gelezen en ondersteund mijn standpunt des te meer, binnen nu en 30 jaar moeten we dit ook verwachten in de rest van Nederland. Maar, zoals ook gepleit wordt in deze tekst, moeten we nu niet ineens stoppen met het het bouwen van nieuwe huizen. We moeten alleen inspelen op de veranderende vraag. Dit gebeurd dan ook met de hierboven genoemde wolkenkrabbers van internationale allure

Harmen
Hierop reageren
Alowieke van Beusekom

Permanente link Reactie van Alowieke van Beusekom Sep 13 2008

Oosthoek, bedankt voor de informatie. Als de rest van Nederland deze denkwijze opvolgt, dan kunnen er nog
verrassende dingen gebeuren.
Hierop reageren
Hetty

Permanente link Reactie van Hetty Sep 12 2008

Amsterdam is een behoorlijk vervuilde stad. En er zijn haast geen echte natuurgebieden meer in Nederland, zoals in Engeland, Frankrijk of Duitsland. Het groen is zeer spaarzaam in en om onze steden aanwezig, daarom zijn wij het aan onze gezondheid verplicht om voor meer groen te zorgen.
Het kan niet zo zijn dat Nederland volgebouwd wordt met woonblokken en snelwegen, die enkel goed zijn voor de projectontwikkelaars. Goedkope woningbouw is er al lang niet meer bij.
Het is in toenemende mate zo dat onze economie schadelijk is voor de bevolking.
Hierop reageren
robert

Permanente link Reactie van robert Sep 12 2008

Ik volg deze discussie al een tijdje . Maar concrete plannen of oplossingen worden er niet gegeven . Voeren jullie ook actie . Of blijven jullie heerlijk op de talpa bank zitten met het laptop opschoot. Iedereen vind ze eigen plannetjes heel belangrijk.Er worden citaten uit rapporten opgenoemd .Die iedereen misschien eens op druilige zondagmiddag heeft gelezen . Maar word niet eens tijd dat we me elkander de handen in elkaar slaan en optrekken naar het binnenhof en de minister van Milieu vragen gaan stellen Hoe komt dat het kapitaal voorrang krijgt op onze weinige groen .Ik Lelystad word een heel dorp om golfbaan gebouwd .Een huis kost gemiddeld 6 ton ze gaan als broodjes .In loosdrecht gaat een jachthaven plat omdat daar even een schiereiland gebouwd moet worden .iedereen vind het erg zelfs de burgemeester maar wat tegen doen HO Maar !!! In Amsterdam zijn 600 bomen gekapt moet wijken voor een villa dorp.Als ik er citaat van een van de regeerders erbij pak "bedankt, deze tekst heb ik kort geleden gelezen en ondersteund mijn standpunt des te meer, binnen nu en 30 jaar moeten we dit ook verwachten in de rest van Nederland."einde citaat. Man als je het mee eens bent kom van die bank af en ga klagen bij deze neo libertarische regering.Doe er wat aan !!!!!!!. Ga actie voeren .ik hoop dat redactie ook deze discussie volgt .En landelijke Landroof dag organiseert op het binnenhof . Misschien ga ze in den haag ook eens nadenken
Hierop reageren
Hetty

Permanente link Reactie van Hetty Sep 13 2008

Veel projecten worden uitgevoerd op initiatief van gemeenten, niet de regering. In Amsterdam zijn het de stadsdeelraden, en met name het bestuur dat plannen bedenkt. Het is aan de politiek om hiertegen te reageren. In Amsterdam ZO is de PvdA aan de macht. En het woord 'corruptie' en belangenverstrengeling is herhaaldelijk gevallen hier. De oppositiepartijen zijn tegen de plannen. Maar de corrupte PvdA kan toch alles doordrijven.
Er wordt wel degelijk actie gevoerd op lokale schaal. De SP zou wat meer op de zaak kunnen letten.
Amsterdam zit in ZuidOost aan zijn grenzen, letterlijk, met de provincie Utrecht. In de Bijlmer is men bezig hele woningblokken af te breken (kassa!), terwijl er nu weer plannen zijn voor een Manhattan aan de Gaasperplas (kassa!). Het is te gek voor woorden. Het lijkt alsof het stadsdeelbestuur niet meer de belangen van de bewoners dient, maar die van de bouwindustrie. Terwijl voor Amsterdam als uitwijkplek voor woningbouw Almere specifiek is opgericht. Als alles tot de grens met Utrecht vol is, dan blijft alleen het groen nog over om op te bouwen en dan moeten ze de hoogte in. Dus dat wordt de bijlmerisering van Gaasperdam. En een toename van de luchtvervuiling.
Er is actie gevoerd door Gaasperdam Groen. Maar de bezorging van de folder een paar weken geleden is herhaaldelijk fout gegaan. Sabotage?
http://www.gaasperdamgroen.nl
Vaak worden projecten uitgevoerd tegen bestaande bestemmingsplannen in. Zoals in ZuidOost. Het is aan de overheid om hiertegen in te gaan. En er moet zeker controle komen als er sprake kan zijn van corruptie en belangenverstrengeling. Maar het probleem is dat een regering met PvdA niet makkelijk en PvdA bestuur in den lande zal aanpakken.
De overheden, waaronder de dienst belastingen, houden systematisch de huizenprijzen hoog door hun beleid van WOZ taxering. Taxeringen worden niet gedaan. Het duurste huis in de buurt wordt als norm genomen. Dat betekent dat ook hier fraude bepaalt hoe duur huizen zijn.
In ZuidOost kostte een woning in 1987 125.000 tot 150.000 GULDEN. Toen was de PvdA nog sociaal. Jan Schaefer is hier een naam die mensen in ere houden. De koopprijs van deze huizen is nu 235.00 EURO. Wat een inflatie! Dat is een gevolg van het overheidsbeleid. Nederland is behoorlijk corrupt. Iemand die zwart geld wil witwassen heeft eenvoudig weg maar een huis te kopen voor een exorbitante prijs met bijpassende hypotheek. De staat betaalt ook nog eens voor de hypotheekpremie.
De PvdA is bezig met een afbraakbeleid, dat alleen veel profijt oplevert voor de bouwindustrie, waarvan al herhaaldelijk is gebleken dat die corrupt is.
Het bestuur van ZuidOost wil geld verdienen. Zij zien Gaasperdam als het wingewest van ZuidOost. Stadsdeelbesturen van vandaag zien zichzelf als particuliere bedrijven die winst moet maken. En de megalomane aspiraties van sommige bestuurders vieren hoogtij. Net als de woningcorporaties die zichzelf ook als particuliere bedrijven zien die winst moeten maken, tegen alle afspraken en wetten in.
Er moet inderdaad meer actie komen. Nederland wordt om zeep geholpen door projectontwikkelaars.
In ZuidOost bvb zijn nu al twee golfterreinen binnen een paar kilometer. De enige behoefte van onze bestuurders schijnt die voor dure woningen te zijn. Goedkope woningen daar zit voor hen geen winst in.
Hierop reageren
robert

Permanente link Reactie van robert Sep 13 2008

Ja ik ook wel dat sommige projecten door de gemeentes worden beslist. Maar ik denk niet dat mijn commentaar goed gelezen heb .Heb je zelf actie gevoerd .En over de SP die wordt ook steeds rechterser .
Nee, we moeten het zelf doen en de bevolking er achter krijgen . Schud ze wakker die pluche bezetters !!!!!!
Hierop reageren
Hetty

Permanente link Reactie van Hetty Sep 13 2008

We hebben hier in Gaasperdam onze protesten laten horen tijdens bewonersbijeenkomsten toen het kinderspeelpaleis Ballorig aan de zuidoever van de Gaasperplas besproken werd. Het is er toch gekomen ondanks het verzet. De PvdA heeft gewoon hun plan doorgedreven in de Raad.
Een week geleden is een grote manifestatie gehouden door Gaasperdam Groen om de bewoners bewust te maken van wat er dreigt te gebeuren:
http://www.gaasperdamgroen.nl/prog1.html
M.a.w. we voeren constant actie.
De actie tegen de A6-A9 over/onder het Gein (hoewel niet een aangelegenheid van Amsterdam, maar veel mensen hier zijn wel betrokken) heeft wel succes gehad:
http://homepage.mac.com/heli1/PhotoAlbum24.html
http://tinyurl.com/hqybg
Misschien dat Landroof kan helpen om verdere bebouwing in Gaasperdam en vernieling van natuur tegen te gaan.
http://www.deruigehof.nl/oproep%20leden%20ruige%20hof6.htm
http://www.hbvmijndenhof.nl/Notulen/Verslag%20_JAARVERGADERING_18_F...
http://tinyurl.com/4lberk
http://ozo-amsterdam.nl/nl/gaasperdam/
http://ozo-amsterdam.nl/nl/wijken/gaasperdam/woningbouwplannen/
De plannen van het Bestuur van Stadsdeel ZuidOost als bijlage.

Bijlagen

Hierop reageren

RSS-feed - Abonneer je op deze discussie

Bekijk uitzending

Landroof op TV gemist? Geen nood, via deze site kun je alle uitzendingen nog eens rustig bekijken.

Doorzoek de Landroofsite

Video's

levensgevaarlijke CO2 leiding onder station Bleizo -Zoetermeer

levensgevaarlijke CO2 leiding onder station Bleizo -Zoetermeer
Toegevoegd door Ed Stevenhagen.

Arendsdorp-Oostduin in de lente

Arendsdorp-Oostduin in de lente
Toegevoegd door Enny Kleikamp.

Foto's

Bezig met laden...

Voeg toe: de populaire fotowidget naar je Facebook-profiel

VPRO Landroof is een initiatief van VPRO Digitaal © 2010 Iets opgevallen? | Feedback | Privacy | Algemene voorwaarden

Maak reclame voor Landroof! Download een VPRO Landroof banner!